Vorig jaar moesten 688.409 voertuigen naar de herkeuring, 43 procent meer dan vijf jaar geleden. Vooral simpele defecten zoals slecht afgestelde dimlichten liggen aan de basis. “Het zou toch veel verstandiger zijn om die kleine aanpassingen in de keuringscentra zelf te doen”, zegt Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V).
Sofie Mertens vroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) cijfers op over de herkeuringen. Daaruit bleek dat tussen 2020 en 2024 in Vlaanderen bijna 3 miljoen voertuigen naar het keuringsstation moesten voor een tweede controle. In 2020 ging het nog om 481.890 herkeuringen, toen goed voor 15 procent van de gecontroleerde voertuigen. Vorig jaar liep dat op tot 688.409 herkeuringen, ofwel 20 procent van de gecontroleerde voertuigen.
Driekwart van de herkeuringen betreft personenwagens, gevolgd door lichte vrachtwagens (20 procent), vrachtwagens (3,5 procent) en bussen (0,5 procent). “In absolute cijfers betekent dat dat er in vier jaar tijd 207.000 extra voertuigen een keertje moesten terugkomen”, verduidelijkt Mertens.
De herkeuringen leveren ook financieel wat op: in 2024 brachten ze samen bijna 11 miljoen euro op. Voor een eenvoudige administratieve controle betaal je 10,20 euro, voor een technische herkeuring 16 euro. Het grootste deel van die inkomsten vloeit naar het Verkeersveiligheidsfonds (60 procent). Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken ontvangt 15 procent en de overige 25 procent gaat naar de zes erkende keuringsinstellingen.
Dimlichten
Opvallend is dat vooral kleine, snel te verhelpen mankementen aanleiding geven tot een verplichte tweede keuring. De grootste boosdoener? Verkeerd afgestelde dimlichten. Vorig jaar werden maar liefst 136.695 voertuigen daarop afgekeurd. Op de tweede plaats komt de roetfiltertest: bij meer dan 55.000 auto's werd te veel uitstoot vastgesteld. Samen zijn deze twee gebreken goed voor bijna 30 procent van alle herkeuringen. Ook een te laag bandenprofiel, het ontbreken van een inschrijvingsbewijs - nochtans een van de vereiste documenten die bij een keuring moeten worden voorgelegd - en defecte stoplichten staan in de top vijf van meest voorkomende problemen.
“Dat dimlichten zo'n grote rol spelen, is problematisch”, vindt Mertens. “De autokeuring is er in de eerste plaats om de verkeersveiligheid te garanderen, maar de centra stuurden vorig jaar wel ongeveer 137.000 auto's weg omdat de dimlichten niet goed afgesteld stonden. Is het niet verstandiger om die kleine aanpassing te doen tijdens de keuring en daar desnoods een extra bedrag voor aan te rekenen? Al die auto's die niet meer moeten terugkomen, dat zou toch ook de werkdruk en overbelasting in de keuringsstations verminderen.”
Vijftien dagen
In Vlaanderen wordt een foutieve afstelling van de dimlichten beschouwd als een ernstig gebrek. Dat betekent dat het voertuig binnen vijftien dagen hersteld en opnieuw gekeurd moet worden. Intussen mag je met de wagen enkel rijden als het probleem verholpen is. “Die termijn van vijftien dagen is veel te kort, zeker als je rekening houdt met de wachttijden bij de garagist en de vaak beperkte openingsuren en afspraakmomenten bij de keuringsstations”, zegt Mertens.
De CD&V-politica vraagt de minister om de procedure te herzien. Ze pleit ervoor om garages de mogelijkheid te geven om eenvoudige herstellingen meteen zelf goed te keuren, zodat een tweede bezoek aan de autokeuring niet nodig is. “Het kan niet dat mensen voor een kleine herstelling verlof moeten nemen, uren moeten gaan aanschuiven voor een herkeuring en dan nog eens moeten betalen.”
Roetfilter
Ook het slagingspercentage bij de herkeuring gaat achteruit. In 2020 slaagde nog ruim 90,5 procent van de wagens bij de eerste herkeuring. In 2024 is dat gezakt naar 85,8 procent. De strengere eisen rond roetfilters spelen daarbij een grote rol. “Een defecte roetfilter laten herstellen is duur, en zelfs na reparatie is een geslaagde test niet gegarandeerd”, legt Mertens uit.
Volgens het parlementslid moet verkeersveiligheid uiteraard altijd voorop blijven staan, maar mag dat niet ten koste gaan van klantvriendelijkheid en gezond verstand. “De huidige aanpak zorgt voor onnodige kosten en ergernis. Een hervorming dringt zich echt op.”
Gepubliceerd in Het Belang van Limburg