De nieuwe roetfilterregeling, waarbij de termijn om een defecte roetfilter te vervangen is opgetrokken van drie maanden naar een jaar, is volgens Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (cd&v) “een druppel op een hete plaat”.
Wie een dieselwagen heeft met een defecte roetfilter die te veel fijnstof uitstoot, moest die roetfilter tot voor kort binnen de drie maanden herstellen. Maar mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) trekt die termijn vanaf 1 december 2022 tijdelijk op naar een jaar. “Maar deze nieuwe regeling lost de kern van het probleem niet op”, is Vlaams Parlementslid voor cd&v Sofie Mertens kritisch. “Er moet een evaluatie komen van de roetfiltertest. Zo blijkt dat sommige auto's zelfs na de vervanging van de roetfilter niet door de keuring geraken.” Volgens Mertens kan het niet de bedoeling zijn dat er mensen zonder wagen gezet worden. “Stop daarom met het afkeuren van wagens op basis van de nieuwe roetfiltertest tot er meer informatie beschikbaar is. Welke wagens worden afgekeurd, hoe oud zijn deze wagens en van welke merken zijn ze? Hoeveel wagens doorstaan de test niet na het vervangen van de roetfilter? Hierover hebben we nog niet de nodige kennis.”
Dit artikel werd gepubliceerd in Het Belang van Limburg op 29 november 2022.