Scholen blijven boos op De Lijn: “Leerlingen komen nog steeds te laat en verstoren de lessen”

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

De kritiek op de hervorming van De Lijn leek geluwd, maar dat is slechts schijn. Vooral de scholen blijven ontevreden over de nieuwe dienstregeling omdat heel wat leerlingen systematisch te laat komen. Sommige directeurs overwegen zelfs de start van de schooldag te verlaten.

Begin dit jaar stond Vlaanderen in rep en roer over de invoering van Hoppin, het nieuwe vervoersplan van De Lijn dat op 6 januari van start ging. Zowat alle buslijnen veranderden van route, uurroosters werden aangepast, aansluitingen gewijzigd. Dat leidde tot duizenden klachten, maar anderhalve maand later leek die storm stilaan te zijn gaan liggen.

“Overal hoor ik dezelfde klachten. De uren van de bussen zijn niet afgestemd op de schooluren en vaak zijn de aansluitingen tussen lijnen alleen maar haalbaar in theorie.”

Sofie Mertens (CD&V) - Vlaams Parlementslid

Achter de schermen is de onvrede nog steeds groot, zo blijkt uit een rondvraag die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) deed bij ruim honderd middelbare scholen in Limburg. “De respons was ongelooflijk groot”, zegt Mertens.

“Intussen ben ik al in verschillende scholen op bezoek geweest en overal hoor ik dezelfde klachten. De uren van de bussen zijn niet afgestemd op de schooluren en vaak zijn de aansluitingen tussen lijnen ook alleen maar haalbaar in theorie. Daar komt nog bij dat er op sommige lijnen nog steeds overvolle bussen rijden, waardoor leerlingen in de kou blijven staan. Het wordt tijd dat De Lijn ingrijpt en ook de communicatie met de scholen verbetert.”

Veertig procent te laat

Onze redactie contacteerde verschillende middelbare scholen. Daaruit blijkt inderdaad dat de klachten breedgedragen zijn.

“Iedere dag opnieuw wordt het eerste lesuur verstoord door laatkomers”

Antonio Pascale - Directeur Provinciale Secundaire School in Bilzen 

“Veertig procent van onze leerlingen komt systematisch te laat aan”, zegt Antonio Pascale, directeur van de Provinciale Secundaire School in Bilzen. “Het gaat om tien tot vijftien minuten. Dat is veel te veel. Iedere dag opnieuw wordt daardoor het eerste lesuur verstoord. Leerkrachten beginnen aan hun les, maar minuten later komt het gros van de leerlingen pas binnen. En sommige leerlingen maken er natuurlijk ook gebruik van. Ze haasten zich niet meer.”

Het grootste probleem zit volgens Pascale bij de leerlingen die een aansluiting moeten halen tussen twee buslijnen. Zijn school zet nu een eigen bus in om leerlingen naar het station in Bilzen te brengen. “Maar eigenlijk is dat niet onze opdracht. Die bus dient om leerlingen te vervoeren van en naar afgelegen gebieden, waar lijnbussen niet komen. Dat kunnen we nu niet meer maximaal doen.”

“Er hoeft maar een tractor voor de bus te rijden en onze leerlingen missen hun aansluiting”

Bart Schijns - Directeur van het Biotechnicum in Bocholt

Ook Bart Schijns, directeur van het Biotechnicum in Bocholt, hekelt de slechte overstapmogelijkheden. “Op papier zouden de aansluitingen moeten lukken, maar de werkelijkheid is anders. Er hoeft maar een tractor voor de bus te rijden of een klein beetje vertraging te zijn en onze leerlingen missen hun volgende bus. Alleen vandaag al hadden we daardoor zestien leerlingen die te laat aankwamen. Sommigen zijn maar vijf minuten te laat, maar het komt ook voor dat ze drie kwartier te laat zijn, waardoor ze een heel lesuur missen. Bovendien zitten sommige bussen nog altijd overvol en laten ze leerlingen staan omdat ze er niet meer bij kunnen.”

Tom Cox, coördinerend directeur van de scholengemeenschap Sint-Quintinus (Hasselt/Zonhoven), hoort gelijkaardige klachten. “De nieuwe busregeling is inderdaad niet afgestemd op de schooluren. In het centrum van Hasselt zijn er weliswaar meer buslijnen, maar vooral onze perifere scholen ervaren problemen. Vooral omdat de lijnen niet goed op elkaar zijn afgestemd.”

Latere schooldag

Sommige scholen overwegen intussen radicale oplossingen, zoals het verlaten van de start van de schooldag. “We overwegen om volgend jaar de lessen tien minuten later te laten starten, om 8.45 uur in plaats van om 8.35 uur”, zegt directeur Antonio Pascale van de Provinciale Secundaire School in Bilzen.

Volgens Tom Cox van scholengemeenschap Sint-Quintinus kan dat echter niet overal. “Wij zitten met verschillende campussen. De uurroosters aanpassen op al die verschillende ritten is onmogelijk.” Ook bij het Biotechnicum in Bocholt zien ze in een latere schooldag niet meteen een oplossing.

De scholen hopen vooral dat ze gehoor krijgen bij De Lijn en dat er het vervoersplan structureel wordt verbeterd. “Volgende week heb ik een afspraak voor een evaluatievergadering op het hoofdkwartier van De Lijn in Mechelen”, zegt Pascale. “De Lijn is wel van goede wil, ze willen meedenken, maar op dit moment kan ik niet zeggen dat de situatie verbeterd is.” Ook directeurs Cox en Schijns zeggen dat ze met de Lijn in overleg zijn, dat er luisterbereidheid is en dat ze hopen dat er snel wordt bijgestuurd.

Dit artikel werd gepubliceerd in Het Belang van Limburg op 22 februari 2024.

Nieuws

Recordaantal verkeersboetes voor De Lijn-chauffeurs

De chauffeurs van De Lijn hebben vorig jaar een recordaantal en een recordbedrag aan verkeersboetes gekregen. Zo bericht De Tijd woensdag op basis van cijfers die de Vlaamse Parlementsleden Orry Van de Wauwer en Sofie Mertens (beiden CD&V) opvroegen bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Budget voor premies voor elektrische wagens is al half op

Bijna de helft van het budget voor de premies voor elektrische auto's is al op. Aan het huidige tempo zal de pot van 20 miljoen euro over twee maanden leeg zijn. Toch maakt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) zich sterk dat alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden, gehonoreerd zullen worden.

CD&V wil termijn om auto te laten herkeuren fors optrekken naar 2 of 3 maanden

De termijn om je auto te laten herkeuren moet worden opgetrokken naar twee of zelfs drie maanden. Dat vindt CD&V.