Budget voor premies voor elektrische wagens is al half op

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Bijna de helft van het budget voor de premies voor elektrische auto's is al op. Aan het huidige tempo zal de pot van 20 miljoen euro over twee maanden leeg zijn. Toch maakt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) zich sterk dat alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden, gehonoreerd zullen worden.

Sinds 12 februari kunnen Vlamingen een premie aanvragen voor de aankoop van een elektrische auto. De premie bedraagt 5.000 euro voor een nieuwe auto (maximumprijs 40.000 euro incl. btw) en 3.000 euro voor een tweedehands auto (maximale originele prijs 60.000 euro incl. btw).

De Vlaamse regering trok 20 miljoen euro uit voor de premies, maar anderhalve maand later is dat geld al voor bijna de helft op. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia ­Peeters (Open VLD) opvroeg.

Tweedehands auto's

Na de start op 12 februari, ging op 26 februari de tweede fase van de aanvraagprocedure online. Na de aanmelding van het elektrisch voertuig moet er als vervolgstap een 'vervolledigde aanvraag' worden ingediend, met alle gegevens die nodig zijn voor de premie.

Tussen 26 februari en 11 maart, op nauwelijks vijftien dagen tijd, werden er 2.006 'vervolledige aanvragen' gedaan. Het gros daarvan (1.975) komt van particulieren. De overige van vzw's en stichtingen (13) of aanbieders van autodelen (18). De meest aangevraagde merken zijn Citroën, Tesla, Volvo, Dacia en BYD.

Opvallend: een vijfde (412) van de premies werd aangevraagd voor tweedehands voertuigen. Die tweedehands auto's op de eigen markt houden, en niet laten wegvloeien naar buurlanden waar er premies zijn of waren, was hét argument van minister Peeters voor de invoering van de subsidie.

“Dit toont aan dat we dankzij deze premie de voormalige salariswagens in Vlaanderen kunnen houden, wat goed is voor onze luchtkwaliteit”, zegt minister Peeters. “Anderzijds maakt deze premie de e-wagen voor een veel groter publiek toegankelijk. ­Automerken hebben hun prijzen laten zakken onder de 40.000 euro zodat ze in aanmerking komen. In combinatie met de premie zorgt dat ervoor dat burgers zich nu een elektrisch voertuig kunnen aanschaffen voor dezelfde prijs als een benzinevariant. Er zijn nu trouwens al meer aanvragen voor deze premie dan dat er vorig jaar elektrische voertuigen onder de 40.000 euro werden ingeschreven door particulieren.”

Voldoende geld?

Blijft de vraag of er voldoende budget is om deze premie vol te houden tot eind 2024, zoals de Vlaamse regering besliste. Als alle 2.006 aanvragen worden goedgekeurd, is al 9,2 miljoen euro opgebruikt. Of bijna de helft van de 20 miljoen die Peeters voorzien had in de begroting.

“We vragen ons af of dat budget zal volstaan”, zegt Sofie Mertens. “Een betrouwbare overheid moet gemaakte beloftes nakomen. Iedereen die in 2024 een premie vraagt, moet die ook kunnen krijgen.”

“Alle aanvragen in 2024 die voldoen aan de voorwaarden, zullen worden gehonoreerd”, maakt minister Peeters zich sterk. Tegelijk beseft ze dat het wel erg snel gaat. “Als alle aanvragen aan de voorwaarden voldoen, zouden we inderdaad op een bedrag van ­­9 miljoen euro uitkomen. Maar we moeten ook realistisch zijn: heel wat aanvragen zullen niet aan de voorwaarden voldoen. Bovendien wisten we dat er een stormloop zou zijn. We zien dat het aantal dagelijkse aanvragen nu al beduidend lager ligt.”

Geen cadeautjes

Afgaande op de cijfers die Mertens ontving, vielen de aanvragen na de eerste golf terug tot een vijftigtal 'vervolledigde aanvragen' per dag. Als dat tempo de komende weken even hoog blijft, zal het volledige budget binnen dit en twee maanden wel volledig op zijn.

“We hebben altijd gezegd dat de mogelijkheid bestaat dat het budget van 20 miljoen niet zal volstaan”, geeft minister Peeters toe. “Daarvoor zijn er binnen de regering afspraken gemaakt om op zoek te gaan naar extra budget.”

Rest de vraag waar dat extra geld dan vandaan moet komen. Er werd afgesproken dat er 6 miljoen uit de klimaatmiddelen van minister Peeters kan komen, maar mogelijk volstaat ook dat niet. CD&V en N-VA vinden dat de minister in dat geval in haar eigen budget moet zoeken. “En desnoods bij andere departementen van Open VLD”, zegt Mertens.

Het mag duidelijk zijn: cadeautjes van de twee coalitiepartners hoeft Lydia Peeters kort voor de verkiezingen van 9 juni niet meer te verwachten.

Dit artikel verscheen in Het Belang van Limburg, De Standaard, De Morgen, het Nieuwsblad, het Laatste Nieuws en de Gazet van Antwerpen op 23 maart 2023.

Nieuws

Recordaantal verkeersboetes voor De Lijn-chauffeurs

De chauffeurs van De Lijn hebben vorig jaar een recordaantal en een recordbedrag aan verkeersboetes gekregen. Zo bericht De Tijd woensdag op basis van cijfers die de Vlaamse Parlementsleden Orry Van de Wauwer en Sofie Mertens (beiden CD&V) opvroegen bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

CD&V wil termijn om auto te laten herkeuren fors optrekken naar 2 of 3 maanden

De termijn om je auto te laten herkeuren moet worden opgetrokken naar twee of zelfs drie maanden. Dat vindt CD&V.

Nog 'maar' 200 klachten per dag over nieuw vervoersplan De Lijn

Het aantal klachten over het nieuwe vervoersplan van De Lijn is teruggevallen van bijna 2.000 in de eerste dagen tot nog tweehonderd per dag. Zijn de grootste problemen opgelost of doen reizigers geen moeite meer om klacht in te dienen?