Er bestaan vandaag heel wat nutteloze wegen in Vlaanderen die geen deel meer uitmaken van het wegennetwerk en dus niet meer gebruikt worden. Deze wegen zou men kunnen ontharden en anders kunnen inrichten. Dit is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de mensen uit de buurt.
Verharding
Vlaanderen is één van de meest verharde regio’s van Europa. Zo is vandaag 16 procent van de oppervlakte verhard. De verharding zorgt ervoor dat het regenwater niet meer lokaal kan infiltreren en bijgevolg versneld wordt afgevoerd naar grachten of riolering, wat een grote impact heeft op ons grondwaterpeil. 18 procent van deze oppervlakte is verhard door transportinfrastructuur zoals wegen, spoorwegen of kanaaloevers. Dit komt neer op meer dan 5 kilometer weg per vierkante kilometer.
Re-Move
De wegenbouw kan dus een deel van de oplossing bieden. Daarom heeft Vlaanderen het pilootproject ‘Re-Move’ uitgerold. Het is een nieuwe methodiek ontwikkeld voor lokale besturen om het onthardingspotentieel van verouderde, overmaatse en mogelijk overtollige wegen te bepalen en een concrete onthardingsstrategie op te stellen.
Technologische ontwikkeling
Ook wordt er bij de aanleg van wegen steeds meer aandacht gegeven aan waterinfiltratie. Zo is er langs de snelweg in Kruisem een parking aangelegd waar het water kan infiltreren doorheen het asfalt. Onder het asfalt werd een waterbufferbekken voorzien dat het water kan opvangen. We kennen dus grote vooruitgang qua technologische ontwikkeling in de bouw- en wegensector, maar meer is nodig.
Nutteloze wegen
Uit een artikel in De Morgen van december 2022 blijkt dat er zo’n 9000 hectare aan nutteloze wegen zijn in Vlaanderen. Denk hierbij aan de ‘dooie ring’ in Lommel. Het gaat om iets minder dan een kilometer asfaltweg waar men ooit een ringweg (N769) wou aanleggen om de N712 en N72 te verbinden, maar nu is het een doodlopende weg. Deze weg zou men kunnen ontharden en kunnen inrichten voor de buurtbewoners. We moeten blijven streven naar een betere invulling van deze nutteloze wegen. Dit is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de omgeving en de buurtbewoners. Ik blijf dit verder opvolgen.