De ontharding van nutteloze wegen

Publicatiedatum

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Er bestaan vandaag heel wat nutteloze wegen in Vlaanderen die geen deel meer uitmaken van het wegennetwerk en dus niet meer gebruikt worden. Deze wegen zou men kunnen ontharden en anders kunnen inrichten. Dit is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de mensen uit de buurt. 

Verharding 

Vlaanderen is één van de meest verharde regio’s van Europa. Zo is vandaag 16 procent van de oppervlakte verhard. De verharding zorgt ervoor dat het regenwater niet meer lokaal kan infiltreren en bijgevolg versneld wordt afgevoerd naar grachten of riolering, wat een grote impact heeft op ons grondwaterpeil. 18 procent van deze oppervlakte is verhard door transportinfrastructuur zoals wegen, spoorwegen of kanaaloevers. Dit komt neer op meer dan 5 kilometer weg per vierkante kilometer.  

Re-Move 

De wegenbouw kan dus een deel van de oplossing bieden. Daarom heeft Vlaanderen het pilootproject ‘Re-Move’ uitgerold. Het is een nieuwe methodiek ontwikkeld voor lokale besturen om het onthardingspotentieel van verouderde, overmaatse en mogelijk overtollige wegen te bepalen en een concrete onthardingsstrategie op te stellen.  

Technologische ontwikkeling 

Ook wordt er bij de aanleg van wegen steeds meer aandacht gegeven aan waterinfiltratie. Zo is er langs de snelweg in Kruisem een parking aangelegd waar het water kan infiltreren doorheen het asfalt. Onder het asfalt werd een waterbufferbekken voorzien dat het water kan opvangen. We kennen dus grote vooruitgang qua technologische ontwikkeling in de bouw- en wegensector, maar meer is nodig.  

Nutteloze wegen 

Uit een artikel in De Morgen van december 2022 blijkt dat er zo’n 9000 hectare aan nutteloze wegen zijn in Vlaanderen. Denk hierbij aan de ‘dooie ring’ in Lommel. Het gaat om iets minder dan een kilometer asfaltweg waar men ooit een ringweg (N769) wou aanleggen om de N712 en N72 te verbinden, maar nu is het een doodlopende weg. Deze weg zou men kunnen ontharden en kunnen inrichten voor de buurtbewoners. We moeten blijven streven naar een betere invulling van deze nutteloze wegen. Dit is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de omgeving en de buurtbewoners. Ik blijf dit verder opvolgen.

Nieuws

Meer dan 2.000 rijexamens geweigerd omdat begeleiders vormingsmoment niet (tijdig) volgden

Sinds 1 maart 2024 konden 2.242 kandidaat-bestuurders niet deelnemen aan het praktische rijexamen omdat hun begeleider niet voldeed aan de voorwaarden. De begeleider volgde namelijk het verplichte vormingsmoment niet of niet tijdig. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) heeft opgevraagd. Zij trekt aan de alarmbel. "Wanneer zo een hoog aantal begeleiders teruggefloten wordt, schort er iets met de informatiedoorstroming. Dit moet dringend geëvalueerd worden want nu gaat kostbare tijd verloren".

CD&V wil grondige hervorming autokeuring: “Niet strenger zijn dan Europa eist”

De autokeuring in Vlaanderen moet grondig hervormd worden. Dat zegt Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V). “De regelgeving is nu vaak strenger dan de Europese vereisten.” Vandaag stelt minister van Mobiliteit De Ridder (N-VA) een hervorming voor aan de Vlaamse regering.

Steeds meer mensen lenen bij de overheid voor hun huis

Steeds meer mensen krijgen hulp van de Vlaamse overheid bij de aankoop of renovatie van een huis. Maar liefst 6.623 gezinnen deden vorig jaar een beroep op de Vlaamse Woonlening, een verdrievoudiging op vijf jaar tijd. In Limburg gaat het zelfs om een verviervoudiging, goed voor een totaal krediet van 205 miljoen euro.