Interessante infomarkt over de Noord-Zuid! 

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Eind september organiseerde de Werkvennootschap een interessante infomarkt over het project Noord-Zuid Limburg. De Limburgse Noord-Zuidverbinding, tussen Hasselt en de Nederlandse grens richting Eindhoven, loopt dwars door het centrum van Houthalen-Helchteren. De huidige verbindingsweg volstaat niet om de stijgende verkeersdrukte op te vangen, maar het probleem is groter dan dat. Er zijn ook andere belangrijke knelpunten zoals de leefbaarheid in Houthalen-Helchteren en daarbuiten, de economische ontsluiting van Noord-Limburg en hoe we omgaan met de aanwezige open ruimte en natuur 

De impact van het project 

Het project omvat de aanleg van een nieuwe verkeersverbinding tussen de noordelijke en zuidelijke delen van de provincie en is bedoeld om de bereikbaarheid en verkeersdoorstroming in de regio te verbeteren en om te voldoen aan de toenemende vraag naar vervoer en logistiek in de regio. Het project heeft een belangrijke economische impact op de regio en is bedoeld om de groei van de regio en de ontwikkeling van de economie te stimuleren. Er bestaat echter ook veel controverse over dit project, zoals de milieueffecten en de kosten van de aanleg. 

40-jarige zoektocht 

Al meer dan 40 jaar duurt de zoektocht naar een oplossing voor de Noord-Zuid. Uiteindelijk besliste de Vlaamse Regering in 2018 om de Noord-Zuidverbinding uit te voeren onder het decreet ‘complexe projecten’, waarbij dialoog, participatie en multidisciplinair werken centraal staan vanaf dag één. Dit was exact het doel van deze infomarkt. Burgers informeren en betrekken bij het proces. Ze konden in gesprek gaan met medewerkers van de Werkvennootschap en zo al hun vragen stellen en bezorgdheden uiten. De Noord-Zuid is dan ook van enorm belang voor de Limburger!  

Nieuws

CD&V pleit voor het afschaffen van de toeslagen bij de autokeuring

In de afgelopen vijf jaar betaalden Vlaamse automobilisten in totaal meer dan 33 miljoen euro aan toeslagen voor een laattijdige keuring. Dit blijkt uit cijfers opgevraagd door Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v). “De autokeuring moet klantvriendelijk en eerlijk zijn: het kan niet dat mensen gestraft worden voor de lange wachttijden bij de keuringscentra.” Mertens pleit voor het schrappen van de toeslagen die de keuringscentra opleggen. “Het is uiteraard niet de bedoeling dat mensen hun voertuig niet meer laten keuren. De politie controleert of auto’s tijdig gekeurd werden.”

Meisjes vragen vaker hulp bij mentale problemen, hogere zelfmoordcijfers bij jongens

Steeds meer jonge meisjes zoeken hulp voor mentale problemen, in vijf jaar tijd steeg dat aantal met ruim een kwart. Bij jongens valt een daling op, terwijl wel dubbel zoveel mannen als vrouwen zelfmoord plegen. “Macho-influencers en niet mogen praten over gevoelens, zit daar zeker voor iets tussen”, zegt Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V).

23 miljoen euro subsidies voor extra noodwoningen, maar Limburg profiteert amper mee

Tussen 2020 en 2023 heeft de Vlaamse overheid 23,7 miljoen euro uitbetaald voor de bouw en renovatie van noodwoningen. Maar slechts 900.000 euro daarvan ging naar Limburgse gemeenten. “Aan dit tempo hebben we pas over zestien jaar voldoende noodwoningen”, zegt Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V).