Interessante infomarkt over de Noord-Zuid! 

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Eind september organiseerde de Werkvennootschap een interessante infomarkt over het project Noord-Zuid Limburg. De Limburgse Noord-Zuidverbinding, tussen Hasselt en de Nederlandse grens richting Eindhoven, loopt dwars door het centrum van Houthalen-Helchteren. De huidige verbindingsweg volstaat niet om de stijgende verkeersdrukte op te vangen, maar het probleem is groter dan dat. Er zijn ook andere belangrijke knelpunten zoals de leefbaarheid in Houthalen-Helchteren en daarbuiten, de economische ontsluiting van Noord-Limburg en hoe we omgaan met de aanwezige open ruimte en natuur 

De impact van het project 

Het project omvat de aanleg van een nieuwe verkeersverbinding tussen de noordelijke en zuidelijke delen van de provincie en is bedoeld om de bereikbaarheid en verkeersdoorstroming in de regio te verbeteren en om te voldoen aan de toenemende vraag naar vervoer en logistiek in de regio. Het project heeft een belangrijke economische impact op de regio en is bedoeld om de groei van de regio en de ontwikkeling van de economie te stimuleren. Er bestaat echter ook veel controverse over dit project, zoals de milieueffecten en de kosten van de aanleg. 

40-jarige zoektocht 

Al meer dan 40 jaar duurt de zoektocht naar een oplossing voor de Noord-Zuid. Uiteindelijk besliste de Vlaamse Regering in 2018 om de Noord-Zuidverbinding uit te voeren onder het decreet ‘complexe projecten’, waarbij dialoog, participatie en multidisciplinair werken centraal staan vanaf dag één. Dit was exact het doel van deze infomarkt. Burgers informeren en betrekken bij het proces. Ze konden in gesprek gaan met medewerkers van de Werkvennootschap en zo al hun vragen stellen en bezorgdheden uiten. De Noord-Zuid is dan ook van enorm belang voor de Limburger!  

Nieuws

Meer dan 2.000 rijexamens geweigerd omdat begeleiders vormingsmoment niet (tijdig) volgden

Sinds 1 maart 2024 konden 2.242 kandidaat-bestuurders niet deelnemen aan het praktische rijexamen omdat hun begeleider niet voldeed aan de voorwaarden. De begeleider volgde namelijk het verplichte vormingsmoment niet of niet tijdig. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) heeft opgevraagd. Zij trekt aan de alarmbel. "Wanneer zo een hoog aantal begeleiders teruggefloten wordt, schort er iets met de informatiedoorstroming. Dit moet dringend geëvalueerd worden want nu gaat kostbare tijd verloren".

CD&V wil grondige hervorming autokeuring: “Niet strenger zijn dan Europa eist”

De autokeuring in Vlaanderen moet grondig hervormd worden. Dat zegt Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V). “De regelgeving is nu vaak strenger dan de Europese vereisten.” Vandaag stelt minister van Mobiliteit De Ridder (N-VA) een hervorming voor aan de Vlaamse regering.

Steeds meer mensen lenen bij de overheid voor hun huis

Steeds meer mensen krijgen hulp van de Vlaamse overheid bij de aankoop of renovatie van een huis. Maar liefst 6.623 gezinnen deden vorig jaar een beroep op de Vlaamse Woonlening, een verdrievoudiging op vijf jaar tijd. In Limburg gaat het zelfs om een verviervoudiging, goed voor een totaal krediet van 205 miljoen euro.