CD&V pleit voor het afschaffen van de toeslagen bij de autokeuring

Publicatiedatum

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

In de afgelopen vijf jaar betaalden Vlaamse automobilisten in totaal meer dan 33 miljoen euro aan toeslagen voor een laattijdige keuring. Dit blijkt uit cijfers opgevraagd door Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v). “De autokeuring moet klantvriendelijk en eerlijk zijn: het kan niet dat mensen gestraft worden voor de lange wachttijden bij de keuringscentra.” Mertens pleit voor het schrappen van de toeslagen die de keuringscentra opleggen. “Het is uiteraard niet de bedoeling dat mensen hun voertuig niet meer laten keuren. De politie controleert of auto’s tijdig gekeurd werden.”

Tussen 2020 en 2024 werden in totaal 14,6 miljoen voertuigen gekeurd, waarvan 2,99 miljoen of 1 op 5 (20,5%) na de verplichte keuringsdatum. Dit leverde aanzienlijke ontvangsten op voor de keuringsstations: op vijf jaar tijd bracht dit meer dan 33 miljoen euro in het laatje. Vooral in 2021 en 2022 piekte het aantal laattijdige keuringen evenals het bedrag. 2021 was goed voor net geen 8 miljoen euro, terwijl er in 2022 bijna 8,5 miljoen euro aan toeslagen betaald werd.

De meeste keuringen worden minder dan 1 maand te laat uitgevoerd: het gaat hier om 1.897.018 voertuigen of 12,94%. Daarna volgen de voertuigen die meer dan 1 maand en minder dan 3 maanden te laat gekeurd worden. Het gaat hier om 619.598 voertuigen of 4,23%. Des te later men het voertuig aanbiedt bij de keuring, des te hoger de toeslag/boete. Sinds 1 januari 2025 betaal je een toeslag van 10,20 euro in de eerste maand na de vervaldatum, die kan oplopen tot maximaal 36,30 euro na zes maanden.

 

Provinciale verschillen en lange wachttijden

Uit de cijfers blijkt dat het aantal laattijdige keuringen sterk verschilt per provincie. De beste leerling uit de klas is Limburg. Daar werd ‘amper’ 16,7% van de voertuigen te laat gekeurd, terwijl Oost-Vlaanderen met 23,8% het hoogst scoorde. In Antwerpen waren er minder laattijdige keuringen tegenover de keuringscentra in Oost-Vlaanderen (730.380 ten opzichte van 766.453), maar toch werden er veel meer toeslagen geïnd: €8,4 miljoen tegenover €7,9 miljoen in Oost-Vlaanderen. De reden hiervoor is simpel: in Antwerpen zijn er meer mensen langer dan 1 maand te laat (maar minder dan 3 maanden) bij de keuring en dan betaal je een hogere toeslag.

Ook zijn er opmerkelijke verschillen tussen de verschillende inrichters van de autokeuring zijn er grote verschillen in laattijdigheid van keuring. De keuringsstations van Groep Autoveiligheid scoren het beste, met 18,27% laattijdige keuringen, gevolgd door de stations van KM. Bij SBAT en AIBV worden veel meer auto’s te laat gekeurd: maar liefst 1 op de 4 voertuigen kreeg een toeslag. Ook zijn er opmerkelijke verschillen tussen de keuringsstations onderling. In Zemst was maar liefst 28,1% van de voertuigen te laat, gevolgd door Zellik (27,1%) en Wondelgem (26,4%). “De bereikbaarheid van de keuringsstations is hier de boosdoener. Uit onderzoek kunnen we duidelijk zien dat het aantal laatkomers hoger is, in keuringsstations waar de openingsuren of de afspraakmogelijkheden beperkter zijn”, aldus Mertens.

“Dit was trouwens ook het geval in het corona-tijdperk. Het aantal laattijdige keuringen piekte toen met 22,8% in 2021 en 23,46% in 2022. Ook hier was de bereikbaarheid de oorzaak van de vele boetes/toeslagen: de keuringsstations waren ofwel gesloten, ofwel enkel beperkt open op afspraak. Ook de nasleep van corona had een enorm effect op de keuringcentra. De keuringen die niet konden doorgaan moesten ingehaald worden, met lange wachttijden tot gevolg. Heel veel mensen kregen een boete, terwijl de beperkte bereikbaarheid van de keuringsstations de oorzaak was, aldus Mertens.”

 

Cd&v wil toeslagen schrappen

Op vraag van Mertens schrapte voormalig minister Lydia Peeters al eens tijdelijk de boetes voor een laattijdige keuring vanwege de lange wachttijden. Tussen 15 juni 2023 en 1 september 2024 werd er geen toeslag aangerekend op voorwaarde dat men minder dan 1 maand te laat was. Vanaf datzelfde moment werden ook de groene herinneringskaarten vroeger verstuurd. “Ondanks het feit dat de boetes geschrapt werden, o.a. door het vroeger versturen van de groene kaarten en het inkorten van de wachttijden, zakte het aantal laatkomers in 2023 lichtjes naar 21,49% en in 2024 zaten we bijna terug op het aantal laatkomers van vóór corona (15,30%), nl. 18,66% van de mensen kwam te laat. “Dit toont nog maar eens aan dat de mensen te laat naar de keuring gaan omdat ze er door de lange wachttijden simpelweg niet tijdig terecht kunnen. Het is onaanvaardbaar dat mensen beboet worden terwijl ze tijdig een afspraak proberen te maken, maar geconfronteerd worden met lange wachttijden”, aldus Mertens.

Cd&v pleit er daarom voor om de toeslagen bij de keuringsstations af te schaffen. ”De toeslagen zorgen voor heel wat wrevel. Bovendien hebben autokeuringsstations niet meer werk bij het laattijdig keuren van een voertuig, waardoor de toeslag moeilijk te verantwoorden is”, vindt Mertens. Het parlementslid benadrukt het belang van de autokeuring: “De autokeuring draagt absoluut bij aan de verkeersveiligheid. Het is dus zeker niet de bedoeling dat mensen hun voertuig niet meer laten keuren. Maar het aan de politie om boetes op te leggen wanneer automobilisten ongekeurd de weg opgaan. Ze doen dit vandaag al bij wegcontroles en ook als je geflitst wordt, controleert de politie automatisch of je wagen gekeurd werd”.

Daarnaast stelt de partij voor om de groene oproepkaart drie maanden op voorhand te versturen en digitale herinneringen via e-mail of sms in te voeren. “Als we kijken naar de wachttijden bij de keuringscentra, zeker in de vakantieperiodes, dan is dit geen overbodige luxe. We moeten inzetten op een klantvriendelijker systeem met kortere wachttijden en eerlijkere regels,” besluit Mertens.

Nieuws

“Bijna 137.000 voertuigen enkel voor dimlichten naar de herkeuring, dat is problematisch”

Vorig jaar moesten 688.409 voertuigen naar de herkeuring, 43 procent meer dan vijf jaar geleden. Vooral simpele defecten zoals slecht afgestelde dimlichten liggen aan de basis. “Het zou toch veel verstandiger zijn om die kleine aanpassingen in de keuringscentra zelf te doen”, zegt Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V).

Meisjes vragen vaker hulp bij mentale problemen, hogere zelfmoordcijfers bij jongens

Steeds meer jonge meisjes zoeken hulp voor mentale problemen, in vijf jaar tijd steeg dat aantal met ruim een kwart. Bij jongens valt een daling op, terwijl wel dubbel zoveel mannen als vrouwen zelfmoord plegen. “Macho-influencers en niet mogen praten over gevoelens, zit daar zeker voor iets tussen”, zegt Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V).

23 miljoen euro subsidies voor extra noodwoningen, maar Limburg profiteert amper mee

Tussen 2020 en 2023 heeft de Vlaamse overheid 23,7 miljoen euro uitbetaald voor de bouw en renovatie van noodwoningen. Maar slechts 900.000 euro daarvan ging naar Limburgse gemeenten. “Aan dit tempo hebben we pas over zestien jaar voldoende noodwoningen”, zegt Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V).