De eerste trambussen voor Spartacuslijn 2 zijn besteld!

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

De eerste trambussen voor het Spartacusproject zijn besteld. Vanaf januari 2024 zouden deze moeten rijden op Spartacuslijn 2 tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen. 

De auto centraal 

Vandaag zijn de Limburgers van alle Vlamingen nog het meest aangewezen op de auto. Met het Spartacusproject wil men de provincie beter ontsluiten en het openbaar vervoer aantrekkelijker en efficiënter maken. Op deze manier zullen de Limburgers zich in de toekomst makkelijker en sneller kunnen verplaatsen. Dit is niet alleen goed voor de Limburgers zelf, maar ook voor de economie van de regio. Door de aanleg van de Spartacuslijnen wordt het gebruik van de auto teruggedrongen, waardoor de CO2-uitstoot zal verminderen en de luchtkwaliteit dus ook zal verbeteren. 

Geen sneltram, maar trambus 

Oorspronkelijk zou het Spartacusplan bestaan uit drie sneltramverbindingen vertrekkende vanuit Hasselt naar Maastricht (lijn 1), naar Maasmechelen (lijn 2) en naar Pelt (lijn 3). Na een grondige en vergelijkende studie besliste de Vlaamse Regering in het voorjaar van 2022 echter om geen sneltrams in te zetten op deze trajecten, maar trambussen op een maximale vrije bedding.  

Bestelling  

Spartacuslijn 2, een traject van 39 km met 14 haltes, is momenteel het verst gevorderd. De eerste zeventien elektrische trambussen voor deze lijn werden nu besteld bij de Nederlands-Belgische busfabrikant VDL. In principe gaf de raad van bestuur van De Lijn eind 2022 al haar akkoord voor de bouw van de 17 trambussen door VDL, maar een concurrent ging in verweer bij de Raad van State. Die laatste verwierp dat schorsingsverzoek, waardoor de bestelling nu definitief is. De trambussen zullen vanaf januari 2024 geleverd worden door VDL en rijden tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen.  

Nieuws

Recordaantal verkeersboetes voor De Lijn-chauffeurs

De chauffeurs van De Lijn hebben vorig jaar een recordaantal en een recordbedrag aan verkeersboetes gekregen. Zo bericht De Tijd woensdag op basis van cijfers die de Vlaamse Parlementsleden Orry Van de Wauwer en Sofie Mertens (beiden CD&V) opvroegen bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Budget voor premies voor elektrische wagens is al half op

Bijna de helft van het budget voor de premies voor elektrische auto's is al op. Aan het huidige tempo zal de pot van 20 miljoen euro over twee maanden leeg zijn. Toch maakt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) zich sterk dat alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden, gehonoreerd zullen worden.

CD&V wil termijn om auto te laten herkeuren fors optrekken naar 2 of 3 maanden

De termijn om je auto te laten herkeuren moet worden opgetrokken naar twee of zelfs drie maanden. Dat vindt CD&V.