De gevolgen van de verfijnde roetfiltertest

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Sinds 1 juli zijn dieselwagens vanaf euronorm 5 onderworpen aan een nieuwe verfijnde roetfiltertest. Deze nieuwe test is strenger, waardoor veel eigenaars niet meer door de keuring geraken met hun auto.

Wat is de ‘verfijnde roetfiltertest’?  

De verfijnde roetfilter- en deeltjestellertest werd ingevoerd om roetfilterfraude tegen te gaan en bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit. Alle personenwagens en lichte vrachtauto’s met een dieselmotor met euronorm 5 of hoger worden hier sinds 1 juli aan onderworpen. Voertuigen die meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoten, krijgen een rode kaart. Voertuigen die zich in de zone tussen 250.000 en 1 miljoen roetdeeltjes bevinden, krijgen een groene kaart met een waarschuwing. 

De afgekeurde voertuigen moeten binnen de 3 maanden opnieuw gekeurd worden. Aanvankelijk hadden eigenaars slechts 15 dagen de tijd om de roetfilter te herstellen of een nieuwe roetfilter te plaatsen en een herkeuring uit te voeren. Wegens logistieke problemen bij de levering van roetfilters was deze termijn echter niet haalbaar en werd deze verlengd tot 3 maanden. 

Wat is het probleem?  

Het probleem stelt zich voornamelijk bij de oudere dieselvoertuigen met euronorm 5a die dateren van voor 1 januari 2013. 12,7 procent van deze voertuigen werd de afgelopen maanden afgekeurd. Eigenaars zullen hun roetfilter dus moeten reinigen of vervangen, wat niet goedkoop is. De prijs van een nieuwe roetfilter kan oplopen tot €3.000 of meer, naargelang het model van de auto. Bovendien blijkt dat zelfs het vervangen van de roetfilter niet altijd volstaat. 

Daarnaast kiezen vele eigenaars voor het reinigen van de roetfilter. Het probleem is dat garagisten nog niet altijd over de juiste apparatuur beschikken om de fijnstofdeeltjes te meten, waardoor de eigenaar niet op voorhand weet of het reinigen van de roetfilter zal volstaan om door de keuring te geraken. Zo is vandaag nog maar een tiental toestellen gehomologeerd.  

In Nederland werd de nieuwe roetfiltertest om gelijkaardige redenen uitgesteld tot 1 januari. In Vlaanderen wil de minister van Mobiliteit Lydia Peeters niet weten van uitstel. 

 

Bekijk hier het bericht in Het Laatste Nieuws. 

Nieuws

Recordaantal verkeersboetes voor De Lijn-chauffeurs

De chauffeurs van De Lijn hebben vorig jaar een recordaantal en een recordbedrag aan verkeersboetes gekregen. Zo bericht De Tijd woensdag op basis van cijfers die de Vlaamse Parlementsleden Orry Van de Wauwer en Sofie Mertens (beiden CD&V) opvroegen bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Budget voor premies voor elektrische wagens is al half op

Bijna de helft van het budget voor de premies voor elektrische auto's is al op. Aan het huidige tempo zal de pot van 20 miljoen euro over twee maanden leeg zijn. Toch maakt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) zich sterk dat alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden, gehonoreerd zullen worden.

CD&V wil termijn om auto te laten herkeuren fors optrekken naar 2 of 3 maanden

De termijn om je auto te laten herkeuren moet worden opgetrokken naar twee of zelfs drie maanden. Dat vindt CD&V.