De gevolgen van de verfijnde roetfiltertest

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Sinds 1 juli zijn dieselwagens vanaf euronorm 5 onderworpen aan een nieuwe verfijnde roetfiltertest. Deze nieuwe test is strenger, waardoor veel eigenaars niet meer door de keuring geraken met hun auto.

Wat is de ‘verfijnde roetfiltertest’?  

De verfijnde roetfilter- en deeltjestellertest werd ingevoerd om roetfilterfraude tegen te gaan en bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit. Alle personenwagens en lichte vrachtauto’s met een dieselmotor met euronorm 5 of hoger worden hier sinds 1 juli aan onderworpen. Voertuigen die meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoten, krijgen een rode kaart. Voertuigen die zich in de zone tussen 250.000 en 1 miljoen roetdeeltjes bevinden, krijgen een groene kaart met een waarschuwing. 

De afgekeurde voertuigen moeten binnen de 3 maanden opnieuw gekeurd worden. Aanvankelijk hadden eigenaars slechts 15 dagen de tijd om de roetfilter te herstellen of een nieuwe roetfilter te plaatsen en een herkeuring uit te voeren. Wegens logistieke problemen bij de levering van roetfilters was deze termijn echter niet haalbaar en werd deze verlengd tot 3 maanden. 

Wat is het probleem?  

Het probleem stelt zich voornamelijk bij de oudere dieselvoertuigen met euronorm 5a die dateren van voor 1 januari 2013. 12,7 procent van deze voertuigen werd de afgelopen maanden afgekeurd. Eigenaars zullen hun roetfilter dus moeten reinigen of vervangen, wat niet goedkoop is. De prijs van een nieuwe roetfilter kan oplopen tot €3.000 of meer, naargelang het model van de auto. Bovendien blijkt dat zelfs het vervangen van de roetfilter niet altijd volstaat. 

Daarnaast kiezen vele eigenaars voor het reinigen van de roetfilter. Het probleem is dat garagisten nog niet altijd over de juiste apparatuur beschikken om de fijnstofdeeltjes te meten, waardoor de eigenaar niet op voorhand weet of het reinigen van de roetfilter zal volstaan om door de keuring te geraken. Zo is vandaag nog maar een tiental toestellen gehomologeerd.  

In Nederland werd de nieuwe roetfiltertest om gelijkaardige redenen uitgesteld tot 1 januari. In Vlaanderen wil de minister van Mobiliteit Lydia Peeters niet weten van uitstel. 

 

Bekijk hier het bericht in Het Laatste Nieuws. 

Nieuws

Meer dan 2.000 rijexamens geweigerd omdat begeleiders vormingsmoment niet (tijdig) volgden

Sinds 1 maart 2024 konden 2.242 kandidaat-bestuurders niet deelnemen aan het praktische rijexamen omdat hun begeleider niet voldeed aan de voorwaarden. De begeleider volgde namelijk het verplichte vormingsmoment niet of niet tijdig. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) heeft opgevraagd. Zij trekt aan de alarmbel. "Wanneer zo een hoog aantal begeleiders teruggefloten wordt, schort er iets met de informatiedoorstroming. Dit moet dringend geëvalueerd worden want nu gaat kostbare tijd verloren".

CD&V wil grondige hervorming autokeuring: “Niet strenger zijn dan Europa eist”

De autokeuring in Vlaanderen moet grondig hervormd worden. Dat zegt Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V). “De regelgeving is nu vaak strenger dan de Europese vereisten.” Vandaag stelt minister van Mobiliteit De Ridder (N-VA) een hervorming voor aan de Vlaamse regering.

Steeds meer mensen lenen bij de overheid voor hun huis

Steeds meer mensen krijgen hulp van de Vlaamse overheid bij de aankoop of renovatie van een huis. Maar liefst 6.623 gezinnen deden vorig jaar een beroep op de Vlaamse Woonlening, een verdrievoudiging op vijf jaar tijd. In Limburg gaat het zelfs om een verviervoudiging, goed voor een totaal krediet van 205 miljoen euro.