Na Spartacuslijn 2 en 3 is ook de knoop voor Spartacuslijn 1 doorgehakt: een sneltram zal er niet komen. Na een uitgebreide vergelijkende studie heeft de Vlaamse Regering besloten om te kiezen voor een trambus met maximale vrije bedding in plaats van een traditionele sneltram.
Spartacusplan
Het Spartacusplan werd voor het eerst voorgesteld in 2004 met als doel het openbaar vervoer in Limburg te stimuleren en daarmee bij te dragen aan de groei op economisch, cultureel, kennisuitwisselings-, toerisme- en recreatiegebied. Oorspronkelijk was het plan om de eerste tramlijn al in 2012 operationeel te hebben, maar het project werd sindsdien geconfronteerd met talloze onvoorziene obstakels en vertragingen.
Het oorspronkelijke concept omvatte de realisatie van drie sneltramverbindingen die de Limburgse gemeenten beter met elkaar zouden verbinden. Al deze lijnen hebben hun oorsprong in Hasselt: lijn 1 loopt naar Maastricht, lijn 2 naar Maasmechelen en lijn 3 naar Noord-Limburg.
Geen sneltram
Na een grondige en vergelijkende studie, werd nu besloten om ook voor Spartacuslijn 1, na eerdere beslissingen voor lijn 2 en 3, te kiezen voor een trambus op een maximale vrije bedding die het oorspronkelijke tramtracé zal volgen. Het plan is dat de trambussen elke vijftien minuten zullen rijden en gebruik zullen maken van een aparte, vrijliggende baan om zo de efficiëntie en betrouwbaarheid van de trambus te vergroten.
De gemeente Maastricht heeft echter laten weten dat ze niet van plan zijn om zomaar mee te gaan in het verhaal van de elektrische trambus. Zij zeggen dat er langs Nederlandse zijde al 23 miljoen euro geïnvesteerd werd in de sneltram. Hier willen zij nu een compensatie voor. Verder is het ook niet zeker dat de vrije bedding over het hele traject gerealiseerd kan worden, waardoor de trambus nog steeds afhankelijk zal zijn van het verkeer. Ik blijf het project nauwgezet opvolgen.