Is waterstof de toekomst?

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Op 10 oktober organiseerde POM Limburg het seminarieWaterstof, de brandstof van de toekomst?’ in het kader van het EMR H2 Booster-project. Ik was één van de 180 deelnemers die op de T2-campus in Genk kennis maakte met het potentieel en de uitdagingen van waterstof. Verschillende sprekers gaven inzichten over de laatste ontwikkelingen en technologieën op het vlak van mobiliteit, industrie en opslag van energie. De omschakeling naar duurzame mobiliteit is noodzakelijk voor het milieu én onze gezondheid. 

Samenwerking 

Binnen het Interreg-project EMR H2 Booster bundelen 9 partners de krachten om een groene waterstofeconomie in de Maas-Rijnregio te ontwikkelen. Op deze manier wil het project niet alleen partijen en initiatieven verbinden, maar ook innovatie in de waterstofketen versnellen en zo duurzame groei en werkgelegenheid creëren.  

Waterstof als alternatief? 

Waterstof is een veelbelovend alternatief voor de huidige brandstoffen en wordt door veel experts gezien als een belangrijke technologie voor de toekomst. Het is een schone brandstof die geen schadelijke emissies uitstoot en enkel waterdamp als afvalproduct heeft. Dit maakt het ideaal voor het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het verbeteren van de luchtkwaliteit, vooral in stedelijke gebieden. Toch brengt het ook heel wat uitdagingen met zich mee.  

De uitdagingen van waterstof 

Op dit moment is het productieproces van waterstof nog steeds duur en energie-intensief, en zijn er beperkte distributienetwerken en opslagfaciliteiten voor waterstof. Waterstof kan voor bijna alles gebruikt worden, maar toch is het niet steeds de beste oplossing. Vandaag worden er al auto's op waterstof op de markt gebracht door Toyota en Hyundai, maar het zal uiteindelijk vooral belangrijk zijn voor vliegtuigen, vrachtwagens en de scheepvaart. In de toekomst zal waterstof een steeds grotere rol spelen in de energievoorziening en mobiliteit, maar er is nog veel onderzoek en ontwikkeling nodig om deze uitdagingen aan te pakken en om van waterstof een praktische en economische optie te maken voor de mobiliteit. 

Nieuws

Recordaantal verkeersboetes voor De Lijn-chauffeurs

De chauffeurs van De Lijn hebben vorig jaar een recordaantal en een recordbedrag aan verkeersboetes gekregen. Zo bericht De Tijd woensdag op basis van cijfers die de Vlaamse Parlementsleden Orry Van de Wauwer en Sofie Mertens (beiden CD&V) opvroegen bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Budget voor premies voor elektrische wagens is al half op

Bijna de helft van het budget voor de premies voor elektrische auto's is al op. Aan het huidige tempo zal de pot van 20 miljoen euro over twee maanden leeg zijn. Toch maakt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) zich sterk dat alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden, gehonoreerd zullen worden.

CD&V wil termijn om auto te laten herkeuren fors optrekken naar 2 of 3 maanden

De termijn om je auto te laten herkeuren moet worden opgetrokken naar twee of zelfs drie maanden. Dat vindt CD&V.