Politiek rapport
Bekijk hier het rapport dat Sofie kreeg van Het Belang van Limburg!
Minder dan een tiende van alle inschrijvingen van elektrische wagens in Vlaanderen gebeurt in Limburg. Dat roept opnieuw vragen op over de betaalbaarheid van elektrische wagens.
Limburg hinkelt kilometers achterop in de elektrificatie van het wagenpark. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (cd&v) opvroeg bij Vlaams Minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA). In onze provincie worden, vergeleken met de rest van Vlaanderen, het minst aantal elektrische auto's en plug-in hybrides (voertuigen met een CO2-uitstoot onder 50 gram) verkocht. Van de 34.740 elektrische personenwagens die vorig jaar in Vlaanderen ingeschreven werden, waren slechts 2.953 Limburgs. Dat cijfer staat niet in verhouding tot het aantal inwoners.
Het aantal ingeschreven elektrische voertuigen in Vlaanderen steeg de afgelopen vijf jaar wel snel. Van 3.257 in 2018 naar 34.740 in 2022. De inschrijvingen van plug-in hybrides lijken intussen te stagneren. In 2022 werden er 36.439 PHEV-voertuigen ingeschreven, voor de eerste keer een lichte daling in vergelijking met het voorgaande jaar.
Drempel
De cijfers zijn geen grote verrassing in een provincie waar de gemiddelde lonen lager liggen en er traditioneel minder bedrijfswagens rondrijden. Uit de cijfers blijkt ook dat particulieren slechts goed zijn voor 15 procent van alle ingeschreven elektrische personenwagens. 50 procent staat op naam van ondernemingen en de overige 35 procent zijn leasewagens.
Voor veel particulieren blijft de hoge aankoopprijs van een elektrisch voertuig een drempel. De meest populaire elektrische voertuigen in het voorbije jaar in Vlaanderen waren de Tesla Model Y, Audi Q4, Audi E-Tron, Polestar 2 en BMW IX3: auto's die allemaal 50.000 euro of meer kosten.
Uit een andere recente parlementaire vraag van Mertens blijkt ook dat auto-eigenaars daarom langer aan hun diesel- en benzinewagens vasthouden. Zo steeg de gemiddelde leeftijd van euro 4 dieselwagens op vier jaar tijd van 10,8 jaar naar 14,8 jaar. Ook benzinewagens worden ouder, maar het verschil met vier jaar geleden is minder groot: 9,9 jaar vergeleken met 9,6 jaar in 2018.
Volgens Vlaams Minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) komt de achterstand van Limburg bij de uitbouw van een elektrisch wagenpark door het perifere karakter van de provincie: “De Limburger neemt veel vaker de auto voor verplaatsingen dan inwoners van andere provincies, omdat hij minder gecentraliseerd woont. Doordat we zo veel de auto nemen, zijn een groot aantal Limburgers bang dat het rijbereik van elektrische wagens niet groot genoeg is om de dagelijkse verplaatsingen te kunnen doen.”
Fabrikant
Minister Peeters zei twee weken geleden in Het Belang van Limburg dat ze daarom een premiesysteem voor EV-voertuigen wil, zowel nieuw als tweedehands. Vorige vrijdag besliste de Vlaamse regering om tegen september een “stimuleringsmechanisme” uit te werken. “Vanuit Vlaanderen mikken we enkel op een ondersteuning van het goedkopere segment van wagens”, zegt woordvoerder Aidan Reinquin. “Daarbij zullen we werken met een prijsplafond.” Naar verluidt zou het gaan om een plafond van om en bij de 35.000 euro.
Of de premie er al dan niet komt is nog niet zeker, want nog niet alle partijen in de Vlaamse regering zijn het met elkaar eens. Zo is Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (cd&v) geen voorstander, ondanks haar bezorgdheden over de klimaatdoelstellingen. “Ik vrees dat de fabrikanten hun prijzen zullen verhogen en dat daardoor het geld niet naar de koper zal gaan.”
Dit persbericht werd gepubliceerd in Het Belang van Limburg.
Bekijk hier het rapport dat Sofie kreeg van Het Belang van Limburg!
De chauffeurs van De Lijn hebben vorig jaar een recordaantal en een recordbedrag aan verkeersboetes gekregen. Zo bericht De Tijd woensdag op basis van cijfers die de Vlaamse Parlementsleden Orry Van de Wauwer en Sofie Mertens (beiden CD&V) opvroegen bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).
Bijna de helft van het budget voor de premies voor elektrische auto's is al op. Aan het huidige tempo zal de pot van 20 miljoen euro over twee maanden leeg zijn. Toch maakt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) zich sterk dat alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden, gehonoreerd zullen worden.