Cd&v pleit voor centrale database en wil resultaten roetfiltertest op autokeuringsbewijs en Car-Pass
In de tweede helft van 2022 werden in Vlaanderen in totaal 33.308 dieselwagens afgekeurd omwille van de nieuwe verstrengde roetfiltertest. “De nieuwe test werd ingevoerd om roetfilterfraude aan te pakken en de luchtkwaliteit te verbeteren, maar de impact is groot. Daarom pleit ik voor een centrale database en stel ik voor dat de resultaten van de roetfiltertest vermeld worden op het autokeuringsbewijs en de Car-Pass", aldus Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v).
Sinds 1 juli 2022 worden dieselwagens op de technische controle onderworpen aan een nieuwe strengere roetfiltertest. Voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes per kubieke centimeter uitstoten, worden afgekeurd. Voertuigen die zich in de zone tussen 250.000 en 1 miljoen roetdeeltjes bevinden, krijgen een waarschuwing. Het wijst erop dat de roetfilter niet naar behoren werkt. Eigenaars van een wagen met een defecte roetfilter hebben intussen, nadat de termijn reeds 2 keer verlengd werd, een jaar de tijd om hun roetfilter te laten reinigen of te vervangen.
Roetfilterfraude aanpakken
De klassieke roettest, de ‘opaciteitsmeting’, kon de roetdeeltjes bij recente dieselmotoren (euronorm 5 en 6) niet meer meten omdat ze zo klein zijn. Toch zijn deze roetdeeltjes even schadelijk voor het milieu, de luchtkwaliteit en onze gezondheid. “De verfijnde roetfiltertest werd terecht ingevoerd. De rotte appels die aan roetfilterfraude doen, moeten eruit. Niet alleen bij consumenten, maar ook bij garagisten en constructeurs. Ook voor het verbeteren van onze luchtkwaliteit is het enorm belangrijk. Maar het kan het niet zijn dat we mensen zonder wagen zetten”, stelt Mertens.
Sinds de nieuwe roetfiltertest wordt een deeltjesteller (PN-teller) gebruikt om de roetdeeltjes te meten bij dieselwagens vanaf euronorm 5. Momenteel zijn echter niet alle deeltjestellers aangesloten op een centrale database. “Dit is toch heel opmerkelijk”, vindt Mertens. “Een database is noodzakelijk om de impact van het beleid grondig te analyseren en eventuele terugkeerpatronen of onregelmatigheden vast te stellen over de jaren heen.”
Sterker inzetten op preventie
“Vandaag zijn mensen onvoldoende op de hoogte van de toestand van hun wagen”, zegt Mertens. Wanneer eigenaars van een Euro 5 of 6 dieselwagen op de keuring onderworpen worden aan de nieuwe roetfiltertest, weten ze niet hoeveel roetdeeltjes hun wagen exact uitstoot. Op het keuringsbewijs wordt enkel de boodschap vermeld dat het gekeurd voertuig meer dan 1 miljoen deeltjes uitstoot of dat het voertuig zich in de zone tussen de 250.000 en 1 miljoen deeltjes bevindt. Hierdoor is het voor de consument en de garagist niet altijd eenvoudig om de toestand van de roetfilter nauwgezet op te volgen. “Wanneer het exacte uitstootcijfer vermeld wordt op het keuringsbewijs, kunnen consumenten sneller ingrijpen en latere duurdere ingrepen vermijden”, stelt Mertens. “Hetzelfde principe moeten we doortrekken naar de tweedehandsmarkt. De resultaten van de roetfiltertest moeten ook vermeld worden op de Car-Pass. Alleen zo kunnen mensen weloverwogen keuzes maken.”
Uit cijfers die Mertens opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) blijkt dat op een half jaar 33.308 dieselwagens (inclusief lichte vracht) werden afgekeurd omdat ze meer dan 1 miljoen roetdeeltjes per kubieke centimeter uitstootten. Hiervan waren 83,4 procent euronorm 5 dieselwagens. Daarnaast kregen 14.799 dieselwagens een waarschuwing. “We moeten sterker inzetten op preventie, zodat mensen op voorhand weten wat de gevolgen van hun keuzes zijn. Mensen maken verkeerde keuzes door een gebrek aan kennis. Met de nieuwe test kunnen we het aantal roetdeeltjes beter in kaart brengen en de toestand van de roetfilter nauwgezet opvolgen”, besluit Mertens.
Dit persbericht werd gepubliceerd in Het Belang van Limburg.