In juni 2022 heeft de Vlaamse regering besloten om voor Spartacuslijn 1, het traject tussen Hasselt en Maastricht, te kiezen voor trambussen in plaats van sneltrams. Dit werd gedaan omdat het project met trambussen op korte termijn zou kunnen worden uitgevoerd, waardoor het sneller gerealiseerd zou kunnen worden.
Schadevergoeding
Deze eenzijdige beslissing van de Vlaamse regering zorgde echter voor ontevredenheid in Nederland, waar zowel de gemeente Maastricht als de provincie Nederlands-Limburg al aanzienlijke bedragen hadden geïnvesteerd in het tramproject. Als gevolg daarvan eist Nederland een schadevergoeding van 22,6 miljoen euro. In juli 2023 heeft Vlaanderen al 3 miljoen euro terugbetaald, maar er wordt nog onderhandeld over de resterende 19,6 miljoen euro. Nederland is van mening dat Vlaanderen verplicht is om het bedrag dat Nederland al in de tramlijn heeft geïnvesteerd, terug te betalen.
Ultimatum
Nederland heeft Vlaanderen een laatste kans gegeven om tot een minnelijke schikking te komen. Als er in februari geen overeenstemming wordt bereikt, zullen ze op 5 maart naar de rechtbank stappen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft aangegeven dat Vlaanderen nog steeds in gesprek is met Nederland en streeft naar een minnelijke schikking.