De Vlaamse Regering heeft nog tot 1 juli om de Nederlandse schadeclaim voor de misgelopen tramlijn tussen Hasselt en Maastricht te regelen. De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg dreigen met juridische stappen als dit niet lukt.
Spartacusplan
Het idee voor een tramlijn tussen Hasselt en Maastricht (lijn 1) is reeds in 2004 ontstaan in het kader van het ‘Spartacusplan’. Daarnaast was er ook een plan voor een tramlijn tussen Hasselt en Maasmechelen (lijn 2) en tussen Hasselt en Noord-Limburg (lijn 3). Het Spartacusplan is omwille van diverse problemen echter nooit echt van de grond gekomen. In het voorjaar van 2022 besloot de Vlaamse Regering uiteindelijk dat de geplande sneltram op deze tracés zou worden omgevormd tot een elektrische trambus.
Schadeclaim
Nederland had echter al aanzienlijke investeringen gedaan voor de oorspronkelijke tramlijn. Als gevolg van de gedane investeringen eisen ze een schadevergoeding van 22,6 miljoen euro. Als reactie hierop stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters in de zomer van 2022 een advocatenkantoor aan om de werkelijke kosten aan Nederlandse zijde te berekenen.
Ultimatum
De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg stellen Vlaanderen nu een ultimatum over de misgelopen tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Ze geven de Vlaamse Regering nog tot 1 juli om de schadevergoeding te regelen. Is er tegen dan geen oplossing, dan dreigen ze met juridische stappen om zo de schadevergoeding toch te verkrijgen. Deze schadeclaim zorgt echter voor een tijdelijke impasse, aangezien Nederland niet verder wil praten over alternatieven zolang het oude dossier niet is afgehandeld.