Nederland vraagt schadevergoeding voor Spartacuslijn 1

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

De Vlaamse Regering heeft nog tot 1 juli om de Nederlandse schadeclaim voor de misgelopen tramlijn tussen Hasselt en Maastricht te regelen. De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg dreigen met juridische stappen als dit niet lukt.  

Spartacusplan 

Het idee voor een tramlijn tussen Hasselt en Maastricht (lijn 1) is reeds in 2004 ontstaan in het kader van het ‘Spartacusplan’. Daarnaast was er ook een plan voor een tramlijn tussen Hasselt en Maasmechelen (lijn 2) en tussen Hasselt en Noord-Limburg (lijn 3). Het Spartacusplan is omwille van diverse problemen echter nooit echt van de grond gekomen. In het voorjaar van 2022 besloot de Vlaamse Regering uiteindelijk dat de geplande sneltram op deze tracés zou worden omgevormd tot een elektrische trambus.  

Schadeclaim 

Nederland had echter al aanzienlijke investeringen gedaan voor de oorspronkelijke tramlijn. Als gevolg van de gedane investeringen eisen ze een schadevergoeding van 22,6 miljoen euro. Als reactie hierop stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters in de zomer van 2022 een advocatenkantoor aan om de werkelijke kosten aan Nederlandse zijde te berekenen.  

Ultimatum 

De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg stellen Vlaanderen nu een ultimatum over de misgelopen tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Ze geven de Vlaamse Regering nog tot 1 juli om de schadevergoeding te regelen. Is er tegen dan geen oplossing, dan dreigen ze met juridische stappen om zo de schadevergoeding toch te verkrijgen. Deze schadeclaim zorgt echter voor een tijdelijke impasse, aangezien Nederland niet verder wil praten over alternatieven zolang het oude dossier niet is afgehandeld.   

Nieuws

CD&V pleit voor het afschaffen van de toeslagen bij de autokeuring

In de afgelopen vijf jaar betaalden Vlaamse automobilisten in totaal meer dan 33 miljoen euro aan toeslagen voor een laattijdige keuring. Dit blijkt uit cijfers opgevraagd door Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v). “De autokeuring moet klantvriendelijk en eerlijk zijn: het kan niet dat mensen gestraft worden voor de lange wachttijden bij de keuringscentra.” Mertens pleit voor het schrappen van de toeslagen die de keuringscentra opleggen. “Het is uiteraard niet de bedoeling dat mensen hun voertuig niet meer laten keuren. De politie controleert of auto’s tijdig gekeurd werden.”

Meisjes vragen vaker hulp bij mentale problemen, hogere zelfmoordcijfers bij jongens

Steeds meer jonge meisjes zoeken hulp voor mentale problemen, in vijf jaar tijd steeg dat aantal met ruim een kwart. Bij jongens valt een daling op, terwijl wel dubbel zoveel mannen als vrouwen zelfmoord plegen. “Macho-influencers en niet mogen praten over gevoelens, zit daar zeker voor iets tussen”, zegt Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V).

23 miljoen euro subsidies voor extra noodwoningen, maar Limburg profiteert amper mee

Tussen 2020 en 2023 heeft de Vlaamse overheid 23,7 miljoen euro uitbetaald voor de bouw en renovatie van noodwoningen. Maar slechts 900.000 euro daarvan ging naar Limburgse gemeenten. “Aan dit tempo hebben we pas over zestien jaar voldoende noodwoningen”, zegt Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V).