Nieuw onderzoek over de treinverbinding Hamont-Weert

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Sinds 14 juni 2021 is het Belgische deel van de treinverbinding Antwerpen-Hamont-Weert volledig gemoderniseerd en kunnen er elektrische treinen rijden tot Hamont. Voor het laatste stukje van de spoorlijn, van Hamont tot Weert, iets meer dan 8 kilometer, zijn nog investeringen nodig langs Nederlandse zijde. In 2022 werd het project echter niet opnieuw opgenomen in het regeerakkoord van de Nederlandse regering Rutte IV omdat het te duur zou uitvallen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen kondigde wel een nieuw onderzoek aan om een beter zicht te krijgen op de kostprijs van het project. Dit onderzoek is positief uitgedraaid!

Volgens de studie is de Meest Kansrijke Oplossing (MKO) een volledig Belgisch spoorsysteem is tot en met het station van Weert. De totale spooraansluiting zou uitkomen op een bedrag van 47 tot 88 miljoen euro. Dit is veel lager dan de 50 tot 150 miljoen euro die in eerdere studies werd geschat. Dit houdt in dat er alleen Belgische treinen over het spoortraject zouden rijden omdat dit goedkoper is dan de Nederlandse treinen geschikt te maken voor het Belgische spoornetwerk, dat met een ander beveiligingstype werkt.

Dit is een eerste stap in de goede richting. Zodra Nederland een nieuwe regering heeft gevormd, moet er opnieuw overleg plaatsvinden tussen de betrokken overheden. Deze verbinding is cruciaal voor iedereen: niet alleen voor Nederlands en Belgisch Limburg, maar voor heel Vlaanderen en de Euregio.

Nieuws

“Bijna 137.000 voertuigen enkel voor dimlichten naar de herkeuring, dat is problematisch”

Vorig jaar moesten 688.409 voertuigen naar de herkeuring, 43 procent meer dan vijf jaar geleden. Vooral simpele defecten zoals slecht afgestelde dimlichten liggen aan de basis. “Het zou toch veel verstandiger zijn om die kleine aanpassingen in de keuringscentra zelf te doen”, zegt Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V).

CD&V pleit voor het afschaffen van de toeslagen bij de autokeuring

In de afgelopen vijf jaar betaalden Vlaamse automobilisten in totaal meer dan 33 miljoen euro aan toeslagen voor een laattijdige keuring. Dit blijkt uit cijfers opgevraagd door Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v). “De autokeuring moet klantvriendelijk en eerlijk zijn: het kan niet dat mensen gestraft worden voor de lange wachttijden bij de keuringscentra.” Mertens pleit voor het schrappen van de toeslagen die de keuringscentra opleggen. “Het is uiteraard niet de bedoeling dat mensen hun voertuig niet meer laten keuren. De politie controleert of auto’s tijdig gekeurd werden.”

Meisjes vragen vaker hulp bij mentale problemen, hogere zelfmoordcijfers bij jongens

Steeds meer jonge meisjes zoeken hulp voor mentale problemen, in vijf jaar tijd steeg dat aantal met ruim een kwart. Bij jongens valt een daling op, terwijl wel dubbel zoveel mannen als vrouwen zelfmoord plegen. “Macho-influencers en niet mogen praten over gevoelens, zit daar zeker voor iets tussen”, zegt Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V).