Sinds 14 juni 2021 is het Belgische deel van de treinverbinding Antwerpen-Hamont-Weert volledig gemoderniseerd en kunnen er elektrische treinen rijden tot Hamont. Voor het laatste stukje van de spoorlijn, van Hamont tot Weert, iets meer dan 8 kilometer, zijn nog investeringen nodig langs Nederlandse zijde. In 2022 werd het project echter niet opnieuw opgenomen in het regeerakkoord van de Nederlandse regering Rutte IV omdat het te duur zou uitvallen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen kondigde wel een nieuw onderzoek aan om een beter zicht te krijgen op de kostprijs van het project. Dit onderzoek is positief uitgedraaid!
Volgens de studie is de Meest Kansrijke Oplossing (MKO) een volledig Belgisch spoorsysteem is tot en met het station van Weert. De totale spooraansluiting zou uitkomen op een bedrag van 47 tot 88 miljoen euro. Dit is veel lager dan de 50 tot 150 miljoen euro die in eerdere studies werd geschat. Dit houdt in dat er alleen Belgische treinen over het spoortraject zouden rijden omdat dit goedkoper is dan de Nederlandse treinen geschikt te maken voor het Belgische spoornetwerk, dat met een ander beveiligingstype werkt.
Dit is een eerste stap in de goede richting. Zodra Nederland een nieuwe regering heeft gevormd, moet er opnieuw overleg plaatsvinden tussen de betrokken overheden. Deze verbinding is cruciaal voor iedereen: niet alleen voor Nederlands en Belgisch Limburg, maar voor heel Vlaanderen en de Euregio.