Nog 'maar' 200 klachten per dag over nieuw vervoersplan De Lijn

Publicatiedatum

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Het aantal klachten over het nieuwe vervoersplan van De Lijn is teruggevallen van bijna 2.000 in de eerste dagen tot nog tweehonderd per dag. Zijn de grootste problemen opgelost of doen reizigers geen moeite meer om klacht in te dienen?

Op 6 januari startte De Lijn met de tweede en grootste fase van Hoppin, de hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen. Hoppin zorgde voor meer en snellere bussen op grote lijnen, maar betekende ook een beknibbeling op het aanbod in rurale gebieden. In heel Vlaanderen verdwenen er 3.200 bushaltes, waarvan 500 in Limburg.

Begin januari leidde de invoering van Hoppin tot veel ophef in Vlaanderen. In de eerste week kwamen er bijna 2.000 klachten per dag binnen. Volgens recente cijfers is het aantal klachten eind februari teruggevallen tot 200 per dag. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) op een parlementaire vraag van Sofie Mertens (CD&V). Cijfers voor maart zijn er nog niet.

Stiptheid en aanbod

De meeste klachten gaan over de stiptheid (38%: bus die te vroeg of te laat komt, of helemaal niet), het aanbod (32%: de hervorming en nieuwe dienstregeling an sich) en de service (17%: haltes die voorbijgereden worden, het gedrag van de buschauffeur).

“Een kwart van alle klachten wordt als urgent beschouwd”, aldus minister Peeters. Dat vereist een behandeling binnen de week. Het gaat dan voornamelijk om “operationeel dringende meldingen”, zoals leerlingen die te laat op school komen omdat hun lijn is gewijzigd of die hun aansluiting niet meer halen, veiligheidsproblemen door verkeerssituaties en overbezetting van voertuigen.

“In functie van de klacht wordt er bijgestuurd, in nauw overleg met steden, gemeenten en scholen”, zegt de minister.

Twaalf procent van alle klachten komt uit de vervoersregio Limburg. Dat is het hoogste percentage van alle vervoersregio's, maar Limburg is met 871.000 inwoners ook (na de stad Antwerpen) de twee grootste vervoersregio van Vlaanderen. Met 9 procent van de klachten staat Antwerpen op een tweede plaats, maar gezien de landelijke context in Limburg (waar de veranderingen ingrijpender waren) is dat verschil niet vreemd. Afgezet tegen het aantal inwoners, ligt het percentage van 12 procent van de klachten ook in lijn met het bevolkingsaantal.

Opgegeven

“Dat er nog altijd veel klachten zijn, bewijst dat er nog heel wat werk aan de winkel is”, zegt Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V). “Onlangs zei directeur-generaal Ann Schoubs van De Lijn in De Afspraak dat de dalende lijn in het aantal klachten betekent dat de mensen nu opnieuw meer tevreden zijn, maar als ik de mensen hoor dan hebben velen het gewoon opgegeven om klacht in te dienen omdat er toch niks verandert.” Mertens verwijst ook naar de tientallen scholen waar ze recent contact mee had in een bevraging naar de tevredenheid over het nieuwe vervoersplan. “Dat De Lijn nu in gesprek gaat met de scholen is goed, maar dat was beter voor de invoering gebeurd.”

Mertens roept reizigers op om klacht te blijven indienen. “Zodat De Lijn de juiste signalen krijgt. Enkel en alleen door de signalen te geven weet De Lijn waar ze moet bijsturen.”

Dit artikel verscheen in Het Belang van Limburg op 19 maart 2024.

Nieuws

Recordaantal verkeersboetes voor De Lijn-chauffeurs

De chauffeurs van De Lijn hebben vorig jaar een recordaantal en een recordbedrag aan verkeersboetes gekregen. Zo bericht De Tijd woensdag op basis van cijfers die de Vlaamse Parlementsleden Orry Van de Wauwer en Sofie Mertens (beiden CD&V) opvroegen bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Budget voor premies voor elektrische wagens is al half op

Bijna de helft van het budget voor de premies voor elektrische auto's is al op. Aan het huidige tempo zal de pot van 20 miljoen euro over twee maanden leeg zijn. Toch maakt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) zich sterk dat alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden, gehonoreerd zullen worden.