Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) trekt de drempel voor de jaarlijkse autokeuring op tot 160.000 km. Zo lang u daar onder zit, moet u met een auto die ouder is dan vier jaar, slechts om de twee jaar naar de keuring.
Technische keuringscentra voor auto's kampen nog altijd met capaciteitsproblemen. Lydia Peeters trekt vrijdag naar de ministerraad met een voorstel waardoor jaarlijks een half miljoen auto's minder gekeurd moeten worden. Momenteel moeten auto's na vier jaar jaarlijks naar de keuring. Al zijn daar uitzonderingen op zoals voor auto's van minder dan 6 jaar en minder dan 100.000 km op de teller. Deze auto's moeten maar om de twee jaar gekeurd worden. Als het voorstel van Peeters groen licht krijgt, moeten alle auto's die ouder zijn dan vier jaar en minder dan 160.000 km op de teller hebben maar om de twee jaar worden gekeurd.
Nieuwe drempel
“Om de druk bij de erkende keuringscentra te verminderen, hebben we vooral gezocht naar pragmatische oplossingen. De Europese richtlijn met een zogenaamde 4/2/2/-regeling (de eerste vier jaar niet en dan om de twee jaar, red) wordt in maar liefst 22 landen gevolgd, het is dan ook absurd dat we in Vlaanderen aan goldplating doen terwijl we tegelijkertijd met een gigantische achterstand en wachtrij worstelen”, zegt minister Peeters. “De grens van 160.000 km wordt met andere woorden de nieuwe drempel voor een jaarlijkse keuring. Eigenaars van voertuigen die weinig rijden, zullen het meeste baat hebben met dit voorstel. Zo zal iemand die jaarlijks 10.000 of 15.000 km aflegt zo'n 2 tot 4 technische keuringen minder hebben dan nu het geval is. Dit zal de keuringsinstellingen helpen om de wachttijden en wachtrijen sterk te reduceren en zo bijdragen tot een betere dienstverlening.”
Ook eigenaar van personenauto's met trekhaken (voertuigcategorie M1) zullen minder vaak naar de keuring moeten. Ze zullen - na de eerste keuring bij de plaatsing - het ritme van de andere auto's volgen.
“Zeer goed nieuws”
Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) heeft zich al langer in het dossier van de autokeuringen vastgebeten. “Dit is zeer goed nieuws voor de automobilisten. Ik ben blij dat er hiermee gehoor wordt gegeven aan mijn eerder voorstel”, reageert Mertens die had opgevangen dat Peeters vrijdag met een voorstel zou komen. “Ik heb vorig jaar al aan Peeters gevraagd om de soepelere Europese regels toe te passen. Elk jaar je voertuig laten keuren, is echt niet meer nodig. Onze moderne voertuigen zijn, in tegenstelling tot tientallen jaren geleden, uitgerust met de meest geavanceerde technologieën en systemen. Een tweejaarlijkse keuring zal dan ook geen invloed hebben op de verkeersveiligheid.”
Herkeuring
Mertens roept Peeters op nog verder te gaan in de hervorming. “Binnen 15 dagen naar de garagist gaan om een wagen te laten herstellen en opnieuw aan te bieden bij de keuring, is vandaag onhaalbaar”, zegt Sofie Mertens. Peeters heeft die herkeuring voor een aantal gebreken die geen impact hebben op de verkeersveiligheid trouwens al vorige zomer afgeschaft. Ze werkt ook aan een eerder aangekondigde regeling waardoor de herkeuring door garagisten kan gebeuren. Die regeling zou voor na de krokusvakantie zijn. Van Mertens mag ze nog een stap verder gaan. “De traditionele groene uitnodigingskaart mag ook vervangen worden door een duidelijke herinneringsbrief die 2 tot 3 maanden voor de vervaldatum van het keuringsbewijs verstuurd wordt”, vindt Mertens. “Vandaag is de overheid niet verplicht om een uitnodiging te versturen, waardoor mensen een boete kunnen oplopen als ze te laat naar de keuring gaan.”
Dit persbericht werd gepubliceerd in Het Belang van Limburg.