Weer uren op de bus dit schooljaar?

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Het schooljaar gaat weer van start, maar het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs is nog steeds niet in orde. De katholieke onderwijskoepel deed onlangs een enquête onder schooldirecties waaruit blijkt dat bijna de helft van de scholen die deelnamen zich zorgen maakt over het leerlingenvervoer op 1 september. De grootste zorg hierbij betreft de reistijden.

90 minuten?

Verschillende schooldirecties hebben aangegeven dat de maximale rittijd van 90 minuten dreigt te worden overschreden. Uit de schema's die De Lijn aan de scholen heeft bezorgd, blijkt dat sommige leerlingen wel twee uur (enkele rit) op de bus zullen zitten. Opvallend is dat hierbij vaak nog niet eens rekening wordt gehouden met mogelijke verkeersdrukte. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters houdt echter vast aan de regel van een maximale ritduur van 90 minuten en reageert dat De Lijn nog hard aan het werk is om deze problemen op te lossen.

Eén dag voor de start van het schooljaar is er echter nog steeds geen oplossing gevonden voor alle leerlingen. Zo zullen 2.496 kinderen vrijdag nog steeds een busrit van langer dan negentig minuten moeten doorstaan. Daarenboven hebben 99 leerlingen zelfs geen vervoer, want De Lijn heeft voor vier ritten nog steeds geen uitvoerder heeft gevonden.

Overkoepelend aanspreekpunt

Momenteel verloopt de communicatie tussen de scholen en De Lijn verre van optimaal. Een betere samenwerking tussen alle betrokken partijen is van cruciaal belang om deze problemen aan te pakken. Daarom dringt cd&v aan op een overkoepelend aanspreekpunt voor problemen met het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs. We moeten ervoor zorgen dat de leerlingen vanaf 1 september vlot en veilig naar school kunnen gaan. Bovendien moet er dringend werk gemaakt worden van de duurzame hervorming tegen schooljaar 2024-2025, anders zullen we volgend schooljaar opnieuw met dezelfde problemen te kampen hebben. 

 

Lees hier het bericht in Het Nieuwsblad.

Nieuws

“Bijna 137.000 voertuigen enkel voor dimlichten naar de herkeuring, dat is problematisch”

Vorig jaar moesten 688.409 voertuigen naar de herkeuring, 43 procent meer dan vijf jaar geleden. Vooral simpele defecten zoals slecht afgestelde dimlichten liggen aan de basis. “Het zou toch veel verstandiger zijn om die kleine aanpassingen in de keuringscentra zelf te doen”, zegt Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V).

CD&V pleit voor het afschaffen van de toeslagen bij de autokeuring

In de afgelopen vijf jaar betaalden Vlaamse automobilisten in totaal meer dan 33 miljoen euro aan toeslagen voor een laattijdige keuring. Dit blijkt uit cijfers opgevraagd door Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v). “De autokeuring moet klantvriendelijk en eerlijk zijn: het kan niet dat mensen gestraft worden voor de lange wachttijden bij de keuringscentra.” Mertens pleit voor het schrappen van de toeslagen die de keuringscentra opleggen. “Het is uiteraard niet de bedoeling dat mensen hun voertuig niet meer laten keuren. De politie controleert of auto’s tijdig gekeurd werden.”

Meisjes vragen vaker hulp bij mentale problemen, hogere zelfmoordcijfers bij jongens

Steeds meer jonge meisjes zoeken hulp voor mentale problemen, in vijf jaar tijd steeg dat aantal met ruim een kwart. Bij jongens valt een daling op, terwijl wel dubbel zoveel mannen als vrouwen zelfmoord plegen. “Macho-influencers en niet mogen praten over gevoelens, zit daar zeker voor iets tussen”, zegt Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V).