De eerste elektrische trein tussen Hasselt en Mol!

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Het laatste stukje van het Limburgs spoornet voor wat betreft de passagierslijnen is geëlektrificeerd. Op 4 juli werd deze geëlektrificeerde spoorlijn van 38 km tussen Hasselt en Mol officieel geopend. Ik mocht alvast meesporen met de eerste elektrische trein op dit traject! 

De werken hebben meer dan 4 jaar geduurd. In totaal werd er 58 km bovenleiding geëlektrificeerd, 1.250 bovenleidingspalen geplaatst, 300 km kabels en draden afgerold, 2 nieuwe tractieonderstations en 1 sectioneerpost gebouwd. Verder heeft Infrabel in Beringen (3) en Heusden-Zolder (1) verschillende bruggen moeten verhogen voor de elektrificatie van de spoorlijn Hasselt-Mol. 

De elektrificatie draagt niet alleen bij aan een betere luchtkwaliteit, maar ook aan de mobiliteit en de stiptheid van de treinen in Limburg en de Kempen! 

Nieuws

Nieuwe handboogclub feestelijk geopend in Lommel

Met een symbolische knip door het lint heeft schepen van Sport Dirk Vanderhoydonks vanavond officieel de nieuwe handboogclub Archery Team Lommel (ATL) geopend. In aanwezigheid van schepen Sofie Mertens, voorzitter Eric Roosen en penningmeester Kim Baert werd de start van de club gevierd met leden, sympathisanten en genodigden uit de boogsportwereld.

Vergunningentour in Lommel

Op dinsdag 10 maart kwam Vlaams minister van Landbouw en Omgeving Jo Brouns (cd&v) naar Lommel in kader van zijn vergunningentour.

Keuring haalt recordaan­tal diesels uit verkeer voor roetfilter: “Wie braaf 120 rijdt, zien we hier als eerste”

Vorig jaar werden bijna 6.600 wagens uit het verkeer gehaald omwille van een te hoge roetuitstoot. Dat blijkt uit cijfers van de keuringscentra die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) opvroeg. Welke wagens worden vooral getroffen? En wat kun je doen om toch met je diesel te blijven rijden? Garagist Johnny Lepage legt uit. “Met deze simpele test weet je meteen of je roetfilter nog kans op slagen heeft.”