De eerste elektrische trein tussen Hasselt en Mol!

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Het laatste stukje van het Limburgs spoornet voor wat betreft de passagierslijnen is geëlektrificeerd. Op 4 juli werd deze geëlektrificeerde spoorlijn van 38 km tussen Hasselt en Mol officieel geopend. Ik mocht alvast meesporen met de eerste elektrische trein op dit traject! 

De werken hebben meer dan 4 jaar geduurd. In totaal werd er 58 km bovenleiding geëlektrificeerd, 1.250 bovenleidingspalen geplaatst, 300 km kabels en draden afgerold, 2 nieuwe tractieonderstations en 1 sectioneerpost gebouwd. Verder heeft Infrabel in Beringen (3) en Heusden-Zolder (1) verschillende bruggen moeten verhogen voor de elektrificatie van de spoorlijn Hasselt-Mol. 

De elektrificatie draagt niet alleen bij aan een betere luchtkwaliteit, maar ook aan de mobiliteit en de stiptheid van de treinen in Limburg en de Kempen! 

Nieuws

Recordaantal verkeersboetes voor De Lijn-chauffeurs

De chauffeurs van De Lijn hebben vorig jaar een recordaantal en een recordbedrag aan verkeersboetes gekregen. Zo bericht De Tijd woensdag op basis van cijfers die de Vlaamse Parlementsleden Orry Van de Wauwer en Sofie Mertens (beiden CD&V) opvroegen bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Budget voor premies voor elektrische wagens is al half op

Bijna de helft van het budget voor de premies voor elektrische auto's is al op. Aan het huidige tempo zal de pot van 20 miljoen euro over twee maanden leeg zijn. Toch maakt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) zich sterk dat alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden, gehonoreerd zullen worden.

CD&V wil termijn om auto te laten herkeuren fors optrekken naar 2 of 3 maanden

De termijn om je auto te laten herkeuren moet worden opgetrokken naar twee of zelfs drie maanden. Dat vindt CD&V.