Te laat op de keuring? Amper boetes terugbetaald

Publicatiedatum

Auteur

Sofie Mertens

Deel dit artikel

Uit cijfers die Vlaams parlementslid Sofie Mertens (cd&v) opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) blijkt dat amper 0,1 procent van de boetes omwille van laattijdige keuring teruggevorderd werd. “Dit is enorm weinig”, stelt Mertens. “Een mogelijke verklaring is de onduidelijke communicatie op de website van Vlaanderen”.

Wie te laat naar de keuring gaat, krijgt een boete aangerekend. Die bedraagt 9,70 euro in de eerste maand en loopt op tot maximaal 34,70 euro na de zesde maand. Sinds 15 juni 2023 krijg je echter geen boete meer wanneer je je voertuig minder dan één maand te laat aanbiedt bij de keuring. Ook kan wie tussen 1 januari 2023 en 15 juni 2023 een boete aangerekend kreeg die terugvorderen via het departement Mobiliteit en Openbare Werken. De maatregel is van toepassing tot uiterlijk 1 september 2024 en werd ingevoerd omwille van de lange wachttijden bij de keuringscentra.

Uit de cijfers blijkt dat van januari tot en met mei 2023 maar liefst 167.277 voertuigen zich minder dan één maand te laat aanboden bij de keuring. Dit houdt in dat er voor een bedrag van 1.622.586,90 euro aan boetes geïnd werd. “Dit cijfer staat in schril contrast met het aantal boetes dat teruggevorderd werd”, aldus Mertens. Tot 7 november kreeg het Departement Mobiliteit en Openbare Werken amper 165 aanvragen tot terugbetaling van de boete omwille van laattijdige keuring binnen. Hiervan werd 10 procent afgekeurd, meestal omdat het over een langere laattijdigheid ging dan de eerste maand. In totaal werden er dus slechts 149 boetes terugbetaald, goed voor een bedrag van 1.445,30 euro. “Een mogelijke verklaring is dat veel mensen niet op de hoogte zijn van deze maatregel of omdat het niet duidelijk is hoe de boete teruggevorderd kan worden. De terugbetaling van de boete omwille van de lange wachttijden bij de keuringscentra was tot voor kort zelfs niet opgenomen op de website van Vlaanderen”, vertelt Mertens. “Naar aanleiding van mijn parlementaire vraag werd er extra informatie bij het aanvraagformulier gevoegd. Hopelijk zullen nu meer mensen de terugbetaling aanvragen.”

Ongekeurd voertuig

De boete voor laattijdige keuring werd dan wel opgeheven, maar het keuringsbewijs vervalt wel. Wettelijk gezien moet elk voertuig op de openbare weg voorzien zijn van een geldig keuringsbewijs. “Ook al krijg je geen boete als je minder dan één maand te laat naar de keuring gaat, voor de politie en de verzekering rij je rond met een ongekeurde wagen. Dit kan verregaande gevolgen hebben”, legt Mertens uit. “De boete die opgelegd werd door de politie kan je betwisten als je kan aantonen dat je binnen een redelijke termijn een afspraak bij de keuring hebt. Maar hier komt wel heel wat papierwerk bij kijken. Ik roep de minister om iets te doen aan deze administratieve rompslomp.”

Lange wachttijden

Tot 1 september 2024 zullen er geen boetes voor laattijdige keuring van minder dan één maand geïnd worden. De minister hoopt dat de lange wachtrijen bij de keuringsinstanties tegen dan onder controle zijn. “Hiervoor zullen er toch extra maatregelen nodig zijn”, zegt Mertens. “Er komen het komende jaar nog eens meer dan 100.000 extra herkeuringen bij omwille van het aflopen van de gedoogperiode van de roetfiltertest. Eigenaars van wagens die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes per kubieke centimeter uitstootten, kregen sinds 1 december 2022 één jaar extra tijd om hun roetfilter te laten reinigen of te vervangen. Vanaf 1 december 2023 zullen deze voertuigen dus binnen de drie maanden herkeurd moeten worden. De lange wachttijden zullen er dus niet snel op beteren.”

 

Dit persbericht werd gepubliceerd in Het Laatste Nieuws.

Nieuws

Meer dan 2.000 rijexamens geweigerd omdat begeleiders vormingsmoment niet (tijdig) volgden

Sinds 1 maart 2024 konden 2.242 kandidaat-bestuurders niet deelnemen aan het praktische rijexamen omdat hun begeleider niet voldeed aan de voorwaarden. De begeleider volgde namelijk het verplichte vormingsmoment niet of niet tijdig. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) heeft opgevraagd. Zij trekt aan de alarmbel. "Wanneer zo een hoog aantal begeleiders teruggefloten wordt, schort er iets met de informatiedoorstroming. Dit moet dringend geëvalueerd worden want nu gaat kostbare tijd verloren".

CD&V wil grondige hervorming autokeuring: “Niet strenger zijn dan Europa eist”

De autokeuring in Vlaanderen moet grondig hervormd worden. Dat zegt Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V). “De regelgeving is nu vaak strenger dan de Europese vereisten.” Vandaag stelt minister van Mobiliteit De Ridder (N-VA) een hervorming voor aan de Vlaamse regering.

Steeds meer mensen lenen bij de overheid voor hun huis

Steeds meer mensen krijgen hulp van de Vlaamse overheid bij de aankoop of renovatie van een huis. Maar liefst 6.623 gezinnen deden vorig jaar een beroep op de Vlaamse Woonlening, een verdrievoudiging op vijf jaar tijd. In Limburg gaat het zelfs om een verviervoudiging, goed voor een totaal krediet van 205 miljoen euro.